De ce ar trebui sa evitam dietele de infometare ?

Una dintre greselile clasice si frecvent întâlnite atunci când vine vorba de scadere în greutate este înfometarea. Multi gândesc ca daca îsi restrictioneaza drastic alimentatia timp de câteva zile, sau mai mult, vor pierde rapid kilogramele în plus, si astfel se rezolva problema. Din pacate se înseala.

A te înfometa este o mare capcana si ar trebui evitata cu orice pret. Odata intrat în aceasta capcana îti reduci drastic sansele de a reveni la greutatea normala. Organismul nostru este adaptat sa reactioneze prompt la înfometare, acesta fiind unul dintre mecanismele noastre esentiale pentru supravietuire.

Daca ne hazardam sa îi transmitem organismului mesajul fals ca exista un deficit de hrana, el va face tot ce îi sta în putinta pentru a se proteja si pentru a-si mentine resursele de energie pe termen lung. Mai exact îsi va limita „arderile” si va stimula depozitarea grasimii. Adica exact ceea ce nu ne dormim.

Iata câteva argumente fiziologice pentru a va convinge sa evitati dietele cu restrictie calorica mare, prin aceasta întelegând un aport caloric mai mic de 800 kcal/zi:

1. Dietele cu restrictie calorica mare produc initial rezultate bune, însa acestea sunt de scurta durata. Dupa acest raspuns initial bun, în organism se declanseaza o cascada de mecanisme de protectie, care blocheaza scaderea în greutate.

2. Dietele cu restrictie calorica mare  încetinesc rata metabolismului. Dupa pierderea în greutate initiala, urmatorul lucru care apare în cazul uni deficit energetic sever este reducerea ratei metabolismului, cu 20-30% sau chiar pâna la 45%. Acesta este motivul pentru care dupa o dieta de lunga durata pacientii ajung sa manânce foarte putin si totusi sa nu scada în greutate.infometare

3. Dietele cu restrictie calorica mare favorizeaza proasta functionare a unor organe. Organismul foloseste putinele calorii pe care le primeste pentru functiile esentiale ale corpului. Acesta este motivul pentru care unele femei experimenteaza efecte secundare la nivel hormonal.

4. Dietele cu restrictie calorica mare induc pierderea masei musculare. Practic organismul îsi „canibalizeaza” propriile structuri proteice pentru a fi folosite în procesul numit gluconeogeneza, adica productia de glucoza din alte substraturi, cum ar fi proteinele. Desi pe cântar se poate remarca o scadere în greutate, analiza compozitiei corporale va arata ca o parte importanta a kilogramelor pierdute este data de fapt de masa musculara.

5. Dietele cu restrictie calorica mare stimuleaza activitatea enzimelor cu rol de depozitare de grasimii si reduce activitatea enzimelor ce au rol în metabolizarea ei. Lipoproteinlipaza, principala enzima cu rol în stocarea grasimii în tesutul adipos va fi produsa în exces. Cu alte cuvinte, atunci când manâni prea putin îti pregatesti corpul pentru a fi gata sa stocheze mai multa grasime în viitor.

6. Dietele cu restrictie calorica mare induc scaderea productiei de hormoni tiroidieni. Glanda tiroida este responsabila de reglarea ratei metabolice bazale. Când corpul primeste prea putine calorii, se observa o reducere corespunzatoare si a productiei de hormon tiroidieni (T3). Rezultatul este o scadere a ratei metabolice si deci mai putine calorii arse.

7. Dietele cu restrictie calorica mare maresc riscul de a creste din nou în greutate dupa terminarea dietei. Aproape toata lumea scade în greutate la început cu o dieta restrictiva, însa atunci când toate mecanismele de mai sus se declanseaza, scaderea în greutate se opreste, oamenii devin frustrati si renunta. Revenind la o alimentatie normala sau excesiva kilogramele încep sa se acumuleze, mai ales ca acum vorbim de un metabolism mai lent si masa musculara mai putina. Cu fiecare astfel de episod de scadere în greutate metabolismul devine din ce în ce mai putin eficient, iar stratul adipos creste la un consum din ce în ce mai mic de alimente.

8. Dietele cu restrictie calorica mare stimuleaza apetitul si induc poftele. Cand corpul trece printr-o perioada de înfometare, aceasta declanseaza cresterea apetitului si aparitia poftelor, în încercarea de a te determina sa manânci mai mult.

9. Dietele cu restrictie calorica mare  îti reduce energia si capacitatea de munca. Regimurile extrem hipocalorice te vor face sa te simti mai obosit, letargic si în imposibilitatea de a mentine un nivel ridicat de activitate fizica sau intelectuala.

Iata deci ca aceasta atitudine este una cât se poate de gresita. Cei care cauta solutii rapide, care sa îi scape de excesul ponderal peste noapte, nu fac decât sa se adânceasca în probleme.

Sfatul meu este sa va înarmati cu rabdare si sa va propuneti un ritm modest al scaderii în greutate (0,5-1 kg/saptamâna, în medie), ceea ce înseamna un deficit caloric moderat. Chiar daca urmati un regim de scadere în greutate nu trebuie sa aveti senzatie de foame. Un program de scadere în greutate bine gândit va va ajuta sa slabiti eficient, fara frustrari si fara înfometare.

(sursa: http://nutritionist.info.ro)

Tags:  ,